ОРОС ÐÐ¥ ЕВРОПЫРÐМЬДРÐЛЫРМӨРЧÐÐÐРЫРТУХÐЙ…
Европод амьдардаг, авÑтри нөхөртÑй, гурван хүүтÑй Екатерина Демешеватай Ñурвалжлагч ийн ÑрилцжÑÑ.
.
– Олон арван жилийн турш бид Өрнөдийг л Ñайхан гÑж итгÑÑÑÑÑ€ ирÑÑн. ТÑнд очдог, үнÑÑ…ÑÑÑ€ Ñайхан дүр зураг буудаг шүү дÑÑ. Бид юу анзааралгүй өнгөрдөг вÑ?
– ÐÑ… хүний хувьд Ñ…ÑлÑÑ…Ñд Ñнд, Европод хүүхдийн Ñрх нÑрийн дор хүүхдийг шүүхийн шийдвÑргүйгÑÑÑ€ ÑцÑг ÑÑ…ÑÑÑ Ð½ÑŒ Ñалгах Ñрхзүйн зохицуулалтай, мÑдÑÑ Ð¾Ñ€Ð¾Ñ…Ð¾Ð¾Ñ Ð½ÑŒ ÑхлÑÑд хүчÑÑÑ€ Ñургадаг бÑлгийн хүмүүжил, ижил хүйÑтний талаар Ñ…ÑÑ€ÑÑÑ Ñ…ÑÑ‚ÑÑ€ÑÑн Ñуртал ухуулга, гÑÑ€ бүлийн ариун нандин мөн чанарыг үгүй хийх нийгмийн ÑÑтгÑлзүй, ÑÑ€ ч биш Ñм ч биш Ñаармаг хүйÑтнүүдийг бий болгох нөхцөл байдал нь үнÑÑ…ÑÑÑ€ таагүй Ñанагддаг. ÐÐ½Ñ Ð±Ò¯Ñ…Ð½Ð¸Ð¹ үр дүнд хайр, хүнлÑг чанар, нÑÑ€ Ñ‚Ó©Ñ€, нөхөрлөл, гÑÑ€ бүл, ÑÑ… орны тухай Ñмар ч Ñ‚Ó©Ñөөлөлгүй гарын аÑÑаар хөдөлгөж болох боолын ÑÑтгÑлгÑÑ Ð½Ð¸Ð¹Ð³Ñмд бий болно. Ðнд би Евролын ардчилал, Ñрх чөлөө, тав тухтай амьдралын талаар Ñриагүй байна.
.
– Та “хүүхдÑд хүчÑÑÑ€ бÑлгийн боловÑрол” олгох гÑж Ñг юу Ñриад байна вÑ?
– Ðнх би Вена хотод үйлдвÑрчний ÑвлÑлийнхний зохион байгуулÑан аÑрагчийн дамжаанд Ñуухдаа Ñ‚ÑÑ€ бÑлгийн боловÑролтой нүүр тулÑан. ТÑнд найман цагийн турш Ñургуулийн өмнөх наÑны хүүхдүүдийн бÑлгийн амьдралын талаар Ñрьж билÑÑ. ХүүхÑд Ñ…ÑдхÑн ÑартайгааÑаа л бÑлгийн таашаал авч ÑÑ…ÑлдÑг, 12 Ð½Ð°Ñ Ñ…Ò¯Ñ€ÑÑн бол гÑÑ€ дотрооÑоо бÑлгийн хамтрагчаа хайдаг юм байх. Охин хүүхÑд ÑцÑгтÑйгÑÑ Ñ…Ó©Ð²Ð³Ò¯Ò¯Ð´ ÑÑ…Ñ‚ÑйгÑÑ Ð¾Ð¹Ñ€Ñ‚Ð¾Ñ…Ñ‹Ð³ Ñанаархаж ÑхлÑÑ… гÑнÑ. Ðнгийн хүний Ñрүүл оюун Ñанаагаар авч үзвÑл хүүхдÑд ÑцÑг, ÑÑ… нь ирÑÑдүйн хань ижлийнх нь Ñ…Ò¯ÑÑмжит загвар болдог биз дÑÑ. ТүүнÑÑÑ Ð±Ð¸Ñˆ үүнийг бÑлгийн дур Ñонирхол гÑж нÑрлÑж болохгүй байх. Харин Европын нийгÑмд бол нÑлх хүүхдийн хуруугаа хөхөж байгаа нь бÑлгийн дур Ñонирхлынх гÑж ойлгогдоно. Тийм ч ÑƒÑ‡Ñ€Ð°Ð°Ñ Ð•Ð²Ñ€Ð¾Ð¿Ñ‹Ð½ цÑцÑрлÑгт хүүхÑд ганцаараа байх боломжтой булан тохой ÑлбÑг бий. ТÑнд биеийнхÑÑ Ð°Ð»ÑŒ нÑг Ñ…ÑÑÑгт хүрч, өөрийн дур ÑÑрлийг хөгжүүлÑÑ… боломжтой. Хүүхдийг гар хангалга хийхÑд Ñургах ÑÑдÑл хаа Ñайгүй чөлөөтÑй бий. Ханхүү ханхүүдÑÑ, гүнж гүнждÑÑ Ð´ÑƒÑ€Ð»Ð°Ñ… ном Ð·Ð¾Ñ…Ð¸Ð¾Ð»Ð¾Ð¾Ñ ÑхлÑÑд гол баатрууд нь ÑÑ€ÑгтÑй ÑмÑгтÑй хүний ÑрхтÑний дүртÑй хүүхÑлдÑйн кинонууд хүртÑл байна.
.
– ÐÐ½Ñ Ñ‡Ð¸Ð½ÑŒ хүүхдийн ÑÑтгÑлзүйг хүчирхийлж байгаа Ñ…ÑÑ€Ñг. Дур ÑÑрлийнх нь боол болгон хувиргаж байгаа юм биш Ò¯Ò¯?.
– Хүүхдийг Ñургах хүмүүжүүлÑхийг Ñнд (Баруунд) хүчирхийлÑл гÑж үздÑг. ЦÑцÑрлÑгт Ñ‚Ñд ÑÑ… ÑцгийнхÑÑ Ó©Ó©Ð´Ó©Ó©Ñ Ò®Ð“Ò®Ð™ гÑж Ñ…ÑлÑÑ… бүрÑн ÑрхтÑй Ñ…ÑмÑÑн заадаг. Ð¥ÑÑ€Ñв хүүхдÑÑ Ñ…Ð¾Ð³Ð¾Ð¾ гаргаад хаÑчих, тоглоомоо хураа, хичÑÑлÑÑ Ð´Ð°Ð²Ñ‚, гÑрийн ажилд туÑал гÑÑ… юм бол Ñ‚Ñд хүүхдийн Ñрх хамгаалах байгууллагад мÑдÑгдÑÑ… болно. ÐдгÑÑÑ€ хичÑÑлүүдийн үр дүнд хүүхдÑд ÑцÑг ÑÑ…, гÑÑ€ бүл зÑÑ€Ñг үнÑÑ‚ зүйл байхгүй болж, буÑдыг зөвхөн өөрт Ñмар ашигтай Ð²Ñ Ð³ÑдÑг Ó©Ð½Ñ†Ð³Ó©Ó©Ñ Ñ…Ð°Ñ€Ð°Ñ… болно. Хөвгүүд охидыг зөвхөн ÑÐµÐºÑ Ñ…ÑÑ€ÑгцÑÑ Ñ…Ð°Ð½Ð³Ð°Ñ… Ñ…ÑÑ€ÑгÑÑл гÑж харах бол охид буÑдыг ÑнÑÑ€ÑÑ… хайрлах, гÑÑ€ бүл зохиох, Ñрүүл Ñаруул үр хүүхÑдтÑй болохыг ÑрхÑмлÑÑ… биш гагцхүү өөрийн дур Ñ…Ò¯Ñлийг Ñн Ñ‚Ñргүүнд тавьж Ó©Ñнө.
.
– ÐдгÑÑÑ€ “хичÑÑлүүдÑÑÑ” нь зугтаж болохгүй юу?
– Би Ñ…Ñд Ñ…ÑдÑн тийм тохиолдол мÑднÑ. ХүүхÑд хичÑÑлÑÑÑ Ð·Ð°Ð¹Ð»Ñхийх гÑвÑл хүчÑÑÑ€ Ñуулгана. Бүр зугтаад Ñвчихвал ÑцÑг Ñхийг нь торгоно. Ð¥ÑÑ€Ñв торгуулиа төлөхгүй бол ÑцÑг нь Ñ…Ñд хоног шоронд Ñууна даа. ҮнÑн алдартны шашинтай найман хүүхдийн ÑÑж нÑг ÑмÑгтÑй найман хоног шоронд ÑууÑныг Ñанаж байна. Ð‘Ð°Ñ Ð½Ñг гÑÑ€ бүлÑÑÑ Ñ…Ò¯Ò¯Ñ…Ð´Ð¸Ð¹Ð³ нь хүчÑÑÑ€ авч, тухайн гÑÑ€ бүлийг өмөөрÑөн олон хүн гарч ирÑÑн ÑƒÑ‡Ñ€Ð°Ð°Ñ Ð°Ñ€Ð³Ð° буюу хүүхдийг нь буцааж өгÑөн. ТÑÑ€ гÑÑ€ бүл тун удалгүй Германыг орхиÑон юм. БÑлгийн боловÑролын хичÑÑлд шашны хичÑÑлтÑй нÑгÑн адил зайлшгүй Ñуух Ñ‘Ñтой гÑж үздÑг. Зарим Ñургуульд гуравдугаар Ð°Ð½Ð³Ð¸Ð°Ñ ÑÑ…ÑлнÑ. Ðрдчилал, Ñрх чөлөө нÑг иймÑрхүү л байна даа. Магадгүй ÐžÑ€Ð¾Ñ Ð¾Ñ€Ð¾Ð½ хүн төрөлхтөнийг хоморголон зÑÑ€ÑмдÑглÑж байгаа ÑÐ½Ñ Ð±ÑƒÑ€Ð°Ð½Ð³ÑƒÐ¹Ð½ давалгааг Ñөрж чадах цорын ганц ÑƒÐ»Ñ Ñ‡ байж болох юм.
.
– ÐÐ½Ñ Ð±Ò¯Ñ…Ñн нÑг л Ñанаанд багтаж өгөхгүй нь. Өндөр Ñоёлтой, баÑлаг түүхтÑй, олон гайхамшигт хүмүүÑийг төрүүлÑÑн Барууны орнуудад ийм байдаг гÑÑ…ÑÑÑ€ нÑг л гомдолтой Ñанагдаад байна.
– Ðийгмийн хангамжийн тухнайд Ñрих юм байхгүй Ñайхан. Ð¥Ñдий би гадаадын иргÑн ч гÑлÑÑ ÑмнÑлгийн туÑÐ»Ð°Ð¼Ð¶Ð°Ð°Ñ ÑхлÑÑд олон хөнгөлөлт ÑдÑлдÑг. Зам талбай нь Ñайхан, хүүхдийн тоглоомын талбай, амрах Ó©Ñ€Ó©Ó©Ð½Ó©Ó©Ñ ÑхлÑÑд үнÑÑ…ÑÑÑ€ Ð°Ñ Ñ‚ÑƒÑ…Ñ‹Ð³ Ñ‚Ó©Ð³Ñ Ð±Ò¯Ñ€Ð´Ò¯Ò¯Ð»Ð¶ чадÑан. Би гайхалтай авÑтри хүмүүÑÑ‚ үнÑÑ…ÑÑÑ€ их талархаж Ñвдаг. ГÑÑÑн ч Ñ‚Ñдний оюун Ñанааны түвшин намайг айлгаж байна.
.
– Биеийн тав тухыг бодоод байгаа Ñ…ÑрнÑÑ Ð·Ò¯Ñ€Ñ… ÑÑтгÑлийг зÑÑ€ÑмдÑглÑÑ…ÑÑ ÑŽÐ¼Ð°Ð½ чинÑÑ Ð±Ð¾Ð´Ð´Ð¾Ð³Ð³Ò¯Ð¹ гÑж Ò¯Ò¯?
– ИнгÑж Ñрихаар надад итгÑхгүй, Ñхчүүд, гÑÑ€ бүлийн бүх болоцоог хангаж чадÑан газар Ñаж тийм юм байх Ð²Ñ Ð³Ñж гайхацгаадаг. Ð¥Ñргийн учир Ñндхийн Ñ…Ò¯Ð¼Ò¯Ò¯Ñ Ñ‚Ñдний Ó©Ð¼Ð½Ó©Ó©Ñ Ñ…Ñн нÑгÑн бодож шийддÑгт бүрÑн итгÑж даÑÑанд байх шиг. ТÑдний Ó©Ð¼Ð½Ó©Ó©Ñ ÑˆÐ°Ð»Ð³Ð°Ñ€Ñан мÑргÑжилтнүүд бүхнийг шийднÑ. ТÑдÑнд Ñ…ÑÑ‚Ñрхий их итгÑдгÑÑÑ Ñ…Ò¯Ò¯Ñ…Ð´Ò¯Ò¯Ð´Ð¸Ð¹Ð³ нь Ñмар зам руу хөтөлж байгааг ч анзаардаггүй. ÐцÑг Ñхчүүд Ó©Ó©Ñ€Ñдийн хүчинд итгÑÑ…ÑÑ Ð±Ð°Ð¹Ñан. ХүүхÑд нь Ñмар нÑгÑн дугуйлан Ñургалтаар л дамжихгүй бол Ó©Ó©Ñ€Ñдөө зураг зурж, уÑанд ÑÑлж Ñурна гÑдÑгт итгÑдÑггүй. ТÑÑ€ бүү Ñ…Ñл олонхи нь хүүхдÑдÑÑ Ñ…Ð¾Ð¾Ð» хийж Ó©Ð³Ó©Ñ…Ó©Ó©Ñ Ð°Ð¹Ð½Ð°. Яагаад гÑвÑл нөгөө уураг, амин дÑмийг нь Ñ‚Ñнцүүлж чадахгүй гÑдÑгтÑÑ Ð±Ò¯Ñ€Ñн итгÑдÑг тул дÑлгүүр гүйнÑ. Харин манай Ð¾Ñ€Ð¾Ñ Ñ…Ò¯Ð¼Ò¯Ò¯Ñ Ð±Ð¾Ð» Ó©Ó©Ñ€, Ñ‚Ñд Ñмар нÑгÑн хоолны жороор биш зүрх ÑÑтгÑлÑÑÑ€ÑÑ Ñ…Ò¯Ò¯Ñ…Ð´ÑдÑÑ Ñ…Ð¾Ð¾Ð» хийж өгнө. Бид дотоод дуу хоолойндоо итгÑдÑг.
.
– Европод Ñагаад ÑцÑг Ñхчүүд нь тийм болчихÑон юм бÑ?
– Ð¥Ò¯Ð¼Ò¯Ò¯Ñ Ð·Ó©Ð²Ñ…Ó©Ð½ өөртөө төвлөрдөг, өөрийгөө л тойрон ÑргÑлддÑг тийм дүр зургийг би харж байна л даа. Ð¥ÑрхÑн ажил хийж мөнгө олохдоо, Ñаж карьерÑÑ Ó©Ñгөхдөө, орон байр, машин гÑÑд зөвхөн материаллаг баÑлаг дÑÑÑ€ л төвлөрөөд байдаг. Харин оюун Ñанаа болон зүрх ÑÑтгÑлÑÑ Ð¼Ð°Ñ€Ñ‚Ð°Ð¶ амьдарна. ХүүхÑдтÑй болÑон хойноо л би Европын үнÑн нүүр царайг олж харж ÑÑ…ÑлÑÑн.
.
– Одоо манай Ñургалт, хүмүүжлийн хөтөлбөрт барууны чиг хандлага ихÑÑÑ€ орж ирÑÑ… болÑон. ТÑд бүгд хүүхдийн Ñрх гÑÑÑн үгÑн дÑÑÑ€ төвлөрдөг
– Барууныг хуулах Ñмар ч шаардлага байхгүй. ТÑнд хүүхдийг мÑдÑÑ Ð¾Ñ€Ñон Ñ†Ð°Ð³Ð°Ð°Ñ Ð½ÑŒ ÑƒÐ»Ñ Ñ…Ò¯Ð¼Ò¯Ò¯Ð¶Ò¯Ò¯Ð»Ð¶, өөрийн тогтолцооны нÑг Ñ…ÑÑÑг болгож авдаг. ХүүхÑд ÑÑтгÑл хөдлөлөө барих, буÑдад Ñанаа тавих, анзааргатай байх, ачийг Ñанадаг байх зÑргийг өөрийн болгож авахын оронд Ñрх, Ñрх чөлөө гÑÑÑн торон дотор зөвхөн өөрийгөө л гÑнÑ. ТÑнд манайд байдаг шиг хайрт ÑмÑÑ Ó©Ð²Ó©Ó© гÑÑÑн ойлголт үгүй. ТÑÑ€ бүү Ñ…Ñл ÑцÑг ÑхийнхÑÑ Ð±Ð°Ñ€Ð°Ð°Ð³ ч цөөхөн харж Ó©Ñдөг болохоор өтөлÑөн хойно нь аÑрамжийн газар Ñ‚ÑƒÑˆÐ°Ð°Ñ…Ð°Ð°Ñ Ó©Ó©Ñ€ юу хийх вÑ. Баруунд хамгийн цÑцÑглÑж байгаа Ð±Ð¸Ð·Ð½ÐµÑ Ñ…Ó©Ð³ÑˆÑ‡Ò¯Ò¯Ð»Ð¸Ð¹Ð½ аÑрамжийн газар гÑдÑгт гайхах Ñ…ÑÑ€Ñггүй.
ÐцÑг Ñхчүүд минь, анхаарал болгоомжтой байгаарай, ÑÐ½Ñ Ð±Ñлгийн хүмүүжлийн хичÑÑл манайд аль Ñ…ÑÐ´Ð¸Ð¹Ð½Ñ Ò¯Ð½Ð´ÑÑ Ñууриа тавьчихÑан байгаа шүү. Ðнх харахад Ñмар ч гÑм зÑмгүй нÑг хичÑÑл ороод ирдÑг Ñваандаа хүүхдүүд тань Ó©Ó©Ñ€ÑдийгÑÑ ÑÐµÐºÑ Ñ‚ÑдÑнд ÑƒÑ Ð°Ð³Ð°Ð°Ñ€ шиг Ñ…ÑÑ€ÑгтÑй, түүнгүй бол байж чадамгүй тийм биетүүд болж хувирах вий гÑдгийг анхааруулмаар байна. ÐцÑг Ñхчүүд бид үр хүүхдийнхÑÑ Ó©Ð¼Ð½Ó© зөвхөн Ñрүүл Ñаруул Ó©Ñгөх төдийгүй Ñ‚Ñднийг зүрх ÑÑтгÑлийн баÑлагтай болгож Ó©Ñгөх гайхалтай үүрÑг хүлÑÑÑÑн ÑƒÐ»Ñ ÑˆÒ¯Ò¯. Манай ард түмÑн Ñмагт цÑвÑÑ€ ариун ÑÑтгÑлтÑй, гÑгÑÑ Ñ†Ð°Ñ†Ð°Ñ€Ñан дотоод баÑлагтай улÑ, Ñ‚ÑÑ€ Ñ…ÑвÑÑÑ€ÑÑ Ð» үлдÑÑ… Ñ‘Ñтой.
.
– Екатерина, та өөрийн хөвгүүдийг Ñ…ÑрхÑн хүмүүжүүлдÑг вÑ?
– Европын өнөөгийн хүмүүжлийн арга зүй намайг манай зөвлөлтийн Ñурган хүмүүжүүлÑгчид Ñ€Ò¯Ò¯ ÑргÑж харахад хүргÑÑÑн. ЯлангуÑа би ÑндÑхийн (Европын) ÑÐµÐºÑ Ñ…Ò¯Ð¼Ò¯Ò¯Ð¶Ð»Ð¸Ð¹Ð½ ÑÑÑ€Ñг талд байгаа жинхÑÐ½Ñ Ð¾Ñ€Ð¾Ñ Ñ…Ò¯Ð½Ð¸Ð¹ үнÑÑ‚ зүйлийг Ñ‚ÑÑж Ирина Ботневагийн аргад талархмаар байна. ÐÑ€ÑгтÑй хүүхдийг хүчирхÑг, зүтгÑÑÑндÑÑ Ñ…Ò¯Ñ€Ð´Ñг, хариуцлагатай болгож Ó©Ñгөх Ñ…ÑÑ€ÑгтÑй бол охин хүүхдийг уÑн зөөлөн, цÑвÑÑ€ цÑмцгÑÑ€, бүтÑÑлч, буÑдыг хайрлах, халамжлах ÑÑтгÑлтÑй болгож Ó©Ñгөх нь зүйтÑй.
.
– Та хүүхдүүддÑÑ Ð½Ð¾Ð¼ уншиж өгдөг Ò¯Ò¯?
– Манайх ороÑ, англи, немц Ñ…Ñл дÑÑрх маш баÑлаг хүүхдийн номын Ñантай. Би Ñ‚ÑдÑндÑÑ Ð¾Ñ€Ð¾Ð½Ð´ ороход нь ном уншиж өгөлгүй өнгөрүүлÑÑн нÑг ч үдÑш байхгүй. Би Ð.ÐŸÑƒÑˆÐºÐ¸Ð½Ð°Ð°Ñ ÑхлÑÑд ОроÑын аугаа их Ð·Ð¾Ñ…Ð¸Ð¾Ð»Ñ‡Ð´Ð¾Ð¾Ñ ÑƒÐ½ÑˆÐ¸Ð¶ өгөх дуртай. ХүүхÑд аливаа зүйлийг маш гайхалтай хүлÑÑж авдаг ÑƒÑ‡Ñ€Ð°Ð°Ñ Ñ‚Ñднийг ойлгуулах гÑж зүдÑрдÑггүй. СаÑхан би хүний генийн кодыг хадгалах, ÑÑргÑÑÑ…Ñд Ñ…Ñл Ñмар чухал үүрÑгтÑй болох талаар нÑг нийтлÑл уншÑан. ТиймÑÑÑ Ð±Ð¸ Ð¾Ñ€Ð¾Ñ Ð°Ñ€Ð´Ñ‹Ð½ үлгÑÑ€, Ñртний Ñонгодог Ð¾Ñ€Ð¾Ñ Ñ…ÑлÑÑÑ€ бичÑÑн зохиолуудыг түлхүү уншиж өгөх Ñ…ÑÑ€ÑгтÑйг ойлгоÑон. ХүүхдүүдтÑйгÑÑ Ñ…Ð°Ð¼Ñ‚ би өөртөө маш олон зүйл шинÑÑÑ€ нÑÑж байгаадаа баÑртай байна. ЯлангуÑа Л.ТолÑтойн «ÐšÑ€ÐµÐ¹Ñ†ÐµÑ€Ð¾Ð²Ñ‹Ð½ Ñонат»-ыг уншиж маш их дуртай.
.
– Яагаад заавал ардын үлгÑÑ€ гÑж?
– ÐžÑ€Ð¾Ñ Ð°Ñ€Ð´Ñ‹Ð½ үлгÑрт Ñрчүүд нь үргÑлж хүчирхÑг, юу хийхÑÑ Ð¼ÑддÑг баатар ÑÑ€Ñ, хүүхдүүд нь дандаа ухаалаг, Ñайхан ÑÑтгÑлтÑй байж, ÑнхрийлÑл хайраар гÑÑ€ÑлдÑг. ТÑд ÑцÑг ÑÑ…ÑÑ Ñ…Ð°Ð¹Ñ€Ð»Ð°Ð¶ хүндÑлж, ÑÑ… орноороо бахархаж, байгаль дÑлхий, араатан жигүүртÑн гÑÑд бүгдийг хайрладаг. ТÑд Ð±Ð°Ñ Ð±ÑрхшÑÑлÑÑÑ Ð°Ð¹Ð´Ð°Ð³Ð³Ò¯Ð¹, Ñайн Ñайхны төлөө цөхрөлтгүй Ñ‚ÑмцÑж чаддаг. Зөвлөлтийн үеийн хүүхÑлдÑйн кино, хүүхдийн кино ч ийм үзÑл Ñанаагаар хийгддÑг байÑан. Миний хөвгүүд ЗХУ-ын үед гарÑан «Ð§ÑƒÐº, Гек хоёр» кинонд маш дуртай. Би Ð±Ð°Ñ Ñ…Ò¯Ò¯Ñ…Ð´Ò¯Ò¯Ð´Ñ‚ÑйгÑÑ Ð±Ð°Ð¹Ð³Ð°Ð»ÑŒÐ´ байхыг маш их ÑрмÑлздÑг. Бид ÑргÑн тойрноо ажиглаж, шавьж, ургамал Ñудалж, мод Ñуулгаж, цÑцÑг тарих дуртай.
.
Сүүлийн жилүүдÑд Европод амьдрахаар ÑвÑан ороÑууд олноороо ÑргÑн ирж байгааг ОХУ-ын Ñ…ÑвлÑлүүд онцлох болж. Жил тутам Ð¤Ñ€Ð°Ð½Ñ†Ð°Ð°Ñ 1000 орчим, Ð“ÐµÑ€Ð¼Ð°Ð½Ð°Ð°Ñ 2000-3000 орчим нутаг нÑгтнүүд нь ÑргÑж ирдÑг ÑтатиÑтик тоо бий гÑнÑ.
Сэтгэгдэл бичих хэсэг